فهرست بستن

کدینگ کالا در حسابداری

فهرست مطلب

کدینگ کالا در حسابداری

کدینگ کالا در حسابداری و نحوه کدگذاری کالا در حسابداری ، نحوه کدینگ کالا در اکسل موضوعاتی هستند که در این مقاله به بررسی آن می پردازیم. در صورت نیاز به هرگونه راهنمایی با اساتید حسابداری آموزشگاه پویاگران تماس بگیرید.

کالا به عنوان یک سیستم نقطه مشترک طیف عظیم فعالیت های توزیع ، خرید، تدارکات، انبارداری حمل نقل و تعمیرات کالا می باشد. کالا را می توان به هر شی، خدمت یا هر عنصر دیگری که در اطراف ماست اطلاق کرده که به شکل زیر می توان کالا را در زندگی روزمره نشان داد.

تعریف کدینگ

کدینگ علمی است که با استفاده از ریاضیات داده ها را به صورت رمز در آورده و مجددا می تواند به حالت عادی برگرداند. این علم امکان ذخیره سازی اطلاعات و همچنین انتقال اطلاعات بر بستری ناامن را محقق می سازد. عمل کدینگ با استفاده از الگوریتم های ریاضی صورت می پذیرد. در یک سیستم یک پیغام با استفاده از یک کلید رمز می شود.پس از آن پیغام رمز شده به گیرنده منتقل می شود و در آنجا با استفاده از یک کلید باز می شود تا پیغام اصلی بدست آید کدینگ می تواند در تجارت الکترونیک کاربرد داشته باشد. کدینگ قواعد زیر را باید دارا باشد:

–        محرمانگی

–        تایید هویت

–        تمامیت

–        انکار ناپذیری

منظور از کدینگ کالا ، فرایند شناسایی ، طبقه بندی و کدگذاری کالاست ، شناسایی شامل جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آنها به منظور شناخت کامل اطلاعات صورت می گیرد. در طبقه بندی، اقلام با استفاده از اطلاعات حاصل فعالیت شناسایی براساس ویژگی هایشان سازماندهی می شوند، این ویژگی ها برگیرنده شباهن ها و تفاوتهای دسته های اقلام می باشند. در کدگذاری، اطلاعات طبقه بندی شده کالاها با علائمی به نام کد ، متناظر می شوند و به این ترتیب فرایند کد گذاری کامل می شود.

انواع  کدینگ کالا در حسابداری :

–        الگوریتم های متقارن

–        الگوریتم های غیر متقارن

–        توابع در هم سازی

ضرورت ایجاد سیستم کدینگ

هنگامی که تنوع اقلام در یک سازمان بالا می رود، رسیدگی به امور آنها مانند برآورد منیاز، شناسایی منبع خرید ، خرید،حمل و نقل،بسته بندی کردن و … دشوار می شود.زیرا حساب های موجودی ها  و اطلاعات مربوط به آنها بسیار متنوع می شود و کار برنامه ریزی و کنترل موجودی بسیار مشکل می گردد .

نحوه عملکرد ایران کد

1-     ایران کد و شناسایی محصول

ایران کد سیستمی است که با دو رویکرد طبقه بندی و توصیف به معرفی و شناسایی محصولات موجود در چرخه ملی می پردازد، بعلاوه این سیستم قابلیت دیگری نیز دارد از جمله اینکه از دو مفهوم ثبت مراجع و معیاری محصول و ژنریک سازی نیز بره می برد.

2-     ایارن کد و طبقه بندی

طبقه بندی رکن اصلی و مفهوم کلیدی در تولید ساختار طبقه بندی است و برای عملیای شدن به یک سری تابع و اصول نیاز دارد. خروجی سیستم طبقه بندی ایران کد در قالب یک ساختار شکل می گیرد و ساختار طبقه بندی در برگیرنده طیف از محصولات ایت. ساختار طبقه بندی ایران کد به صورت سلسله مراتبی و دارای شش سطح است و از یک کدینگ هفت رقمی کمک می گیرد. این کد از 16 رقم تشکیل شده که قمت اول عددی 7 رقمی است که از ساختار طبقه بندی ملی اقلام استخراج می شود . قسمت دوم عددی شامل5 رقم اسن که کد عضویت شرکت بوده و مرکز به هر شرکت عضو یک کد اختصاصی می دهد و قسمت سوم 4 رقم است که اطلاعات شرکتی کالا را در بر می گیرد و شرکت این رقم را با توجه به الگو ها و مشخصات کالای خود به آن اختصاص می دهد.

با وجود تمامی این مباحث به نظر می رسد که عمر بارکدهای ملیه ای روبه اتمام است و کم کم این بارکدها باید جای خود را به رادیو شناسه بدهند در مقاله بعد به این موضوع خواهیم پرداخت .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *