فهرست بستن

نرم افزار اکسل

فهرست مطلب

نرم افزار اکسل چیست و کاربرد آن

 

نرم افزار اکسل  (Excel) چیست، نام یکی از نرم‌افزارهای مجموعۀ آفیس است و بنام یک نرم‌افزار «صفحه گسترده» (یا Spreadsheet) شناخته می‌شود. در واقع، پاسخ سوال «اکسل چیست؟» بصورت کوتاه و مختصر این است: بهترین نرم‌افزار صفحه گسترده! البته اکسل یکی از مهارتهای هفتگانۀ ICDL هم هست.

نرم افزار اکسل

منظور از نرم‌افزار اکسل «صفحه گسترده» چیست؟

اکسل را بنام صفحه گسترده می‌شناسند چون واقعا یک صفحۀ بسیار گسترده است! وقتی اکسل را باز می‌کنید یک جدول بسیار بزرگ می‌بینید با تعداد بسیار زیادی ردیف (Row) و تعداد بسیار زیادی ستون (Column).

 
هر شیت (Sheet) در اکسل می‌تواند شامل ۱,۰۴۸,۵۷۶ ردیف و ۱۶,۳۸۴ ستون باشد که واقعا عدد بسیار بزرگی است و جدول بسیار بزرگی خواهد بود. پس می‌بینید که عنوان صفحه گسترده، پر بیراه نیست. البته این به این معنا نیست که شما مجبورید از تمام این جدول استفاده کنید. شما هر مقداری که از این جدول بزرگ را استفاده کنید، اکسل همان را بعنوان نتیجۀ نهایی در نظر می‌گیرد و به بقیه کاری ندارد.

نرم افزار اکسل چه کاربردی دارد؟

اکسل کاربرد وسیع و متنوعی دارد. شما می‌توانید خیلی ساده برای ثبت هزینه‌های ماهیانه خانواده از آن استفاده کنید و گزارشهای متنوع و نمودارهای جالب برای خودتان درست کنید. یا می‌توانید کارهای سادۀ اداری مثل تهیۀ لیستهای گوناگون یا تعیین سررسید چکها را با آن انجام دهید. و یا اگر فروشنده هستید اطلاعات تماس مشتریان و سوابق خرید آنها را نگهداری کنید و گزارش بگیرید.

البته بسیاری افراد متخصص در حوزه‌های مهندسی، اداری، مالی و …از اکسل برای انجام محاسبات پیچیده ریاضی و یا ذخیره کردن و تجزیه تحلیل اطلاعات مالی و حسابداری از آن استفاده می‌کنند. پوشش دادن این طیف وسیع، به دلیل قابلیتهای بسیار زیادی است که اکسل دارد. بنابراین اکسل، یک نیاز ضروری در دنیای امروز است.

 آیا نرم‌افزارهای صفحه گستردۀ دیگری هم وجود دارند؟

بله قطعا. نرم‌افزارهایی مثل Google Sheets، OpenOffice Calc، LibreOffice Calc، Lotus 1.2.3 و … هم وجود دارند ولی به قدرت مایکروسافت اکسل نمی‌رسند و عمومیت اکسل را هم ندارند. به نظر ما، مایکروسافت اکسل بهترین گزینه است.

کاربرد اکسل در حسابداری چیست

اگر شما نیز سری به بخش های مالی و حسابداری هر شرکتی بزنید خواهید دید که حتما قسمتی از صفحه نمایش رایانه ها با صفحات گسترده اکسل پر شده است. صفحاتی که در آن اطلاعات مالی، بودجه ها، پیش بینی ها و برنامه های استفاده شده برای تصمیمات بزرگ تجاری وجود دارد. این بخش از کسب وکار ها بیشتر از سایر بخش ها بر روی صفحات گسترده اکسل متکی هستند و از مزایای آن بهره مند می شوند. فرمول های پیشرفته در اکسل می تواند فرایندهای دستی که تکمیل آن ساعت ها زمان نیاز دارد را در عرض چند دقیقه انجام دهد. بیشتر کاربران می دانند که نرم افزار اکسل می تواند مواردی همچون جمع، ضرب، تقسیم و تفریق را به خوبی انجام دهد اما به خاطر داشته باشید که این نرم افزار توابع بسیار پیشرفته ای نیز دارد.

کاربرد اکسل در حسابدرای


آیا باید نرم افزار اکسل را بلد باشیم؟

بایدی که وجود ندارد! بلکه بستگی به شما دارد. وقتی به اینجا آمده‌اید یعنی احتمالا نیاز دارید که اکسل را بلد باشید.

اگر مهندس عمران هستید، اگر مدیر پروژه هستید، اگر حسابدار یا مدیر مالی هستید، اگر کارمند دولتی یا بخش خصوصی هستید، اگر مدیر بازاریابی هستید، اگر مدیر فروش هستید، اگر دانشجو هستید و … پس حتما باید اکسل را بلد باشید چون بدون هیچ شکی روزی مجبور خواهید شد از اکسل استفاده کنید.

اگر هم یک کاسب هستید، یا می‌خواهید صورت دخل و خرج ماهیانه‌تان را در بیاورید، یا مدیر یک بنگاه معاملات املاک هستید و … بهتر است اکسل را بلد باشید چون بین شما و افراد مشابه شما که اکسل را بلد نیستند، تفاوتهای معناداری ایجاد خواهد شد.

چطور اکسل را یاد بگیریم؟

 هدف ما این است اکسل را به سادگی به شما آموزش دهیم ،با ثبت نام در آموزشگاه کامپیوتر پویاگران این دوره به صورت کاملاً پروژه محور آموزش داده می شود و شما با انجام پروژه های تمرینی در کلاس و منزل و رفع اشکال در کلاس در کنار یادگیری سرعت عمل شما هم بالا می رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *